تعریف دوربین ماشین

دوربین ماشین و یا به تعبیر بهتر دوربین مداربسته ماشین همانند دوربین های مداربسته امنیتی که برای مکان های مختلف نصب می شود و به نوعی ضامن امنیت آن مکان نیز می باشد دوربین ماشین نیز امنیت خودرو شما را تامین خواهد نمود.

بهترین دوربین خودرو کدام است؟

آیا مزایای دوربین های ماشین را می دانید؟

معیار بهترین دوربین ماشین

دوربین های ثبت وقایع ماشین نیز همانند سایر لوازم خودرو ممکن است اصل یا تقلبی، با کیفیت یا بی کیفیت باشد.اما شاخص هایی وحود دارد که بهترین دوربین خودرو را از دیگر دوربین های بی کیفیت متمایز می کند.

تراشه

تراشه ها نقش بنیادی در دوربین های خودرو دارا می باشند.دوربین های خودرو عمدتا دارای یکی از تراشه های CMOS یا CCD می باشند.خب در زیر ارتباط هر یک از این تراشه ها با کیفیت دوربین خودرو را خواهید دانست.

تراشه CMOS

در این فناوری مشکلاتی از قبیل تصاویر دارای نوفه (نویز) و عدم توانایی در گرفتن عکس از موضوعات متحرک وجود دارد.ساخت تراشه‌های سی‌ماس نسبت به سی‌سی‌دی ارزانتر در می‌آید و هزینه مصرف برق پایین تری دارد , بنابراین در ساخت دوربین های ارزان تر و بی کیفیت از تراشه های CMOS استفاده می شود.

تراشه CCD

CCD را دستگاه رنگ‌بردار (Color-Capture Device) هم می‌نامند.CCD قلب دوربین‌های مداربسته است. CCD یک تکنولوژی آنالوگ است که تصاویری بسیار شفاف و با رزولوشن بالا را ارائه می‌دهد و در نور کم هم تصاویر بسیار خوبی نمایش می‌دهد و کمی بیشتر از سنسورهای CMOS برق مصرف می‌کند (در حدود ۹ تا ۱۲ ولت).

در نتیجه سی‌سی‌دی فقط در دوربین‌های حرفه‌ای و گران قیمت بکار خواهد رفت.بنابراین بسیار منطقی است در انتخاب دوربین داخل خودرو اگر دنبال کیفیت بیشتر باشید دوربینی که مجهز به تراشه CCD است را انتخاب نمایید.

سنسور های موجود در دوربین ماشین

دوربین های خودرویی که تا به امروز به بازار عرضه شده دارای سنسور حساس به حرکت، مود پارکینگ ، G-Sensor ، سنسور دید در شب ، Loop Recording (فیلم برداری مداوم ) می باشد.بدیهی است عدم وجود یکی از این سنسور ها در قیمت دوربین خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

کیفیت تصویر

در هر صورت می توان وضوح تصویر را اصلی ترین دلیل انتخاب یک دوربین خودرو در کنار فاکتور قیمت دانست.دوربین های خودرو در کیفیت ها و وضوح تصویر مختلف در بازار وجود دارد.معمولا انتخاب رزولیشن تصویر در اندازه های 1080p ، 720p و یا VGA به صورت انتخابی در تنظیمات دوربین خودرو وجود دارد.

قابلیت دید در شب

برخی از دوربین های خودرو دارای قابلیت دید در شب می باشند که به صورت سنسور های مادون قرمز در لنز دوربین قرار دارند.در نتیجه وضوح تصویر بیشتری را در شب به همراه خواهند داشت.

لنز دوربین اتومبیل

کیفیت تصویر، بیش‌تر به لنز بستگی دارد تا دوربین.قدرت و کیفیت لنزها به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها فاصله کانونی و عدد دیافراگم است.

فاصله کانونی

فاصلهٔ بین مرکز اپتیکی لنز تا سنسور می‌باشد . فاصله کانونی برحسب میلی‌متر است و معرف زاویه دید لنز است. هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، لنز زاویه دید بازتری دارد و به اصطلاح، لنزی وایدتر است و هرچقدر فاصله کانونی بیش‌تر باشد زاویه دید کوتاه‌تر خواهد بود.

 

انواع لنز

لنزها انواع و کاربردهای مختلفی دارند که عمده‌ترین تفاوتشان، فاصلهٔ کانونی آن‌ها است که از این نظر می‌توان لنزها را به سه گروه تقسیم کرد: لنزهای واید، لنزهای نرمال و لنزهای تله.

لنز نرمال

لنز نرمال لنزی است که فاصلهٔ کانونی آن به اندازه قطر فیلم یا سنسور دوربین باشد. تصویری که لنز نرمال ایجاد می‌کند تقریباً همان چیزی است که چشم ما می‌بیند.

لنز واید

لنز واید به لنزهایی گفته می‌شود که فاصلهٔ کانونی آن‌ها از قطر سطح حساس عکاسی (نگاتیو یا سنسور) کوتاهتر باشد. این لنزها زاویهٔ دید بازی را در اختیار عکاس قرار می‌دهد.با استفاده از این لنز می‌توان فضای بیشتری را در عکس جای داد.

لنز تله

لنز تله به لنزهایی گفته می‌شود که فاصلهٔ کانونی آن‌ها از قطر تصویری که روی فیلم تشکیل می‌دهند بلندتر است، به عبارت دیگر هر لنزی که فاصلهٔ کانونی آن از فاصلهٔ کانونی لنز نرمال دوربین بلندتر باشد، برای آن دوربین لنز تله محسوب می‌شود.

انتقال تصویر

یکی دیگر از شاخص های مهم انتخاب دوربین خودرو ،قابلیت انتقال تصویر در دوربین های خودرو می باشد.

قابلیت انتقال تصویر در دوربین های خودرو وای فای دار موجود می باشد.این سری از دوربین های خودرویی دارای نرم افزار موبایل مخصوص خود نیز می باشند که سهولت دسترسی به فیلم های ضبط شده را بیشتر و کاربری آن را آسان تر می کند.

در حال حاضر پرفروش ترین دوربین خودرو وای فای دار در ایران دوربین خودرو دو دوربین وای فای دار نامحسوس کد ۶۰۵می باشد.

 

مزیت های دوربین خودرو

افزایش امنیت خودرو تا بهبود تجربه رانندگی از اندک مزیت های دوربین خودرو می باشد.

  • ثبت وقایع داخل و خارج خودرو
  • ارائه مدرک به شرکت های بیمه در هنگام تصادف
  • داشتن مدرک و اثبات بی گناهی در صورت تصادف
  • آگاهی و نظارت بر اتفاقات داخل و خارج ماشین
  • محافظ خودرو در حالت پارک
  • ثبت ضاربان خودرو در شب یا پارکینگ

 

جمع بندی

با دانستن فاکتور های تاثیر گذار در کیفیت دوربین خودرو و عواملی که در قیمت تمام شده یک دوربین خودرو تاثیر گذار هستند شناخت بهتری نسبت به دوربین های خودرو پیدا خواهید کرد.

در نتیجه انتخاب معقول تری را نسبت به امکانات مورد انتظار خود از دوربین امنیتی خودرو و کیفیت آن خواهید داشت.در هر صورت بهتر است کیفیت را فدای قیمت نکرده تا تجربه بهتری را از دوربین های اتومبیل داشته باشید.

اگر تجربه ای در رابطه با دوربین های خودرو دارید و یا نکته ای را می دانید که به آن اشاره نشده است در بخش نظرات با ما در میان بگذارید …

 

4 دیدگاه برای “هر آنچه که لازم درباره دوربین ماشین بدانید

  1. نادر گفته:

    سایت بسیار جالب و مفید و کاربردی است.
    اطلاعات مفید و مورد نیاز و هر آنچه که هنگام خرید باید به آنها دقت داشته باشیم به صورت بسیار ساده در اختیار کاربر قرار گرفته از لطف شما سپاس گذارم. به امید پیشرفت روز افزون برای گروه تون

  2. بهرام گفته:

    سلام از کیفیت و مشخصات گفتین . آیا ساخت دوربین متناسب با گرنای سوزان افتاب روی شیشه و داشبرد ساخته شده ؟؟؟

    • ادمین گفته:

      با عرض سلام و احترام
      بستگی به مدل دوربینی که انتخاب می کنید داره، مدلهای ارزان قیمت مقاومت کمتری نسبت به گرمای شدید دارند.

  3. بهرام گفته:

    از همه چی گفتین جز سازگاری دوربین با گرمای بسیار زیاد دوربین زیر آفتاب داغ تابستون اکثر شهرهای کشور تجهیزات داشبورد عقربه ها و کلیدها با تمام آشعال بودنشون ،،ماشینهای داخلی،، نسبت به گرما مقاوم هستن . این ر
    دوربینها و تجهیزات و ارتباطات داخلیش تحمل گرما روزهای داغ تابستون و در مقابل نور مستقیم جلو داشبورد رو دارند .؟؟. مورد دوم اینه که از سنسورهای لرزشی و حرکتی دوربینها تا وقتی برق به دوربین وصل باشه نمیشه استفاده کرد و برقرسانی از باطری به دوربین در ماشینها تقریبا غیر ممکنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.